AGA-bilen firar 100 år 6 juni

Den 6 juni kommer den här unika AGA-bilen till Stenstorp, tillsammans med flera andra veteranbilar.

Motorhistoriska Dagen firas i Stenstorp i Västergötland där Skaraborgs Motorveteraner samarbetar med Dalénmuseet.

Bakgrunden är att Nobelpristagaren och AGA grundaren Gustaf Dalén föddes i Stenstorp för 150 år sedan samt att AGA-bilen fyller 100 år och den kända AGA-spisen fyller 90 år i år.

Just nu beräknas ca 80 historiska fordon vid Dalénmuseet i Stenstorp den dagen. Motorveteranerna och Dalénmuseet samarbetar också med hembygdsföreningen i Stenstorp samma dag och man kommer att köra veteranfordon mellan Dalénmuseet och Hembygdsgården den 6 Juni.

Välkomna!