AGA-spisen – Gustaf Daléns sista stora uppfinning

AGA-spisen på Dalénmuseet i Stenstorp.

Nästa år firar AGA-spisen 90 år och det är inte vilken spis som helst. I dag är det en statussymbol att äga en AGA-spis.

Gustaf Daléns idé var att tillverka en ekonomisk och lättskött spis med vedspisens funktioner, men utan dess nackdelar.

Spisens fördelar vid matlagning var stor kapacitet och jämn, kontinuerlig värme. På 1920-talet var ofta familjerna större och man lagade framförallt fler och större måltider och långkok var vanliga och då var AGA-spisen perfekt, eftersom den hade flera ugnar. Dessutom blev det inget matos i köket, eftersom oset leddes ut genom skorstenen.

Spisen tillverkas fortfarande än idag och den stora marknaden är England.

Om du vill veta mer om AGA-spisen och Gustaf Dalén är du välkommen att besöka museet!

Vi har öppet alla dagar i veckan nu under juli.

En kommentar

1. Jag köpte en skånsk gård, byggd 1853, med agaspis från början av 30talet.
    Innan man fick igång den krävdes det mycket förfrågningar i området, tyvärr var den dyr så få av de äldre hade sett den.
    Till slut fick jag napp ngn kom ihåg en apparat som man stoppar in längst ner..Den kunde inte hittas så det blev en kattmatsburk och det fungerade.
    Körde spisen 10 månader om året i 6 år och alltid varma morgnar i köket
    .Kåldolmar blev perfekta i ugnen.