Arbetet med nya biografin in i slutskedet

Bokmöte_Näringslivshistoria

Möte med släktingar och personal inför utgivandet av den nya biografin om Gustaf Dalén.
FOTO: Anahi Davila

Ett dussin personer samlades under gårdagen på Centrum för Näringslivshistoria i Alvik i Stockholm för att diskutera slutfasen av projektet med den nya biografin om Gustaf Dalén. Släktingar och personal från både centret och museet utbytte så väl fakta som funderingar och kreativa idéer inför utgivandet under hösten.

Manuset till boken är i det närmaste helt klart. Omfattningen av texten är fastslagen och arbetet  har nu börjat inrikta sig på vilka bilder eller foton som ska användas för att illustrera boken. Inte mindre än 50 illustrationer är inplanerade. Ju längre bak i tiden man kommer, desto svårare blir det givetvis med foton men det finns ett flertal vackra bilder från Gustaf Daléns liv som vuxen som kan komma att användas.

En del av mötet handlade också om marknadsföringen som nu börjar planeras. Dalénmuseet kommer att vara en naturlig del av den, och så fort boken är släppt ska den gå att köpa hos oss!