Arbetslivsmuseernas dag i Håverud 9 juni

På lördag 9 juni är det öppet som vanligt kl 12-16 på Dalénmuseet, men representanter från museet kommer också att medverka på Arbetslivsmuseernas dag i Håverud i Dalsland.

I Håverud kommer vi att ha en utställningsmonter där vi berättar om museet och på så sätt sprider kännedom om vårt unika besöksmål med en förhoppning att kunna locka ännu fler besökare.

Vi kommer att visa upp Gustaf Daléns nobelprisade uppfinningar klippapparaten och solventilen och sälja vår populäraste souvenir, optimistnålen.

Den nya utställningen, ”Drömmen om en kanal” invigs också 9 juni i Kanalmuseet, som är beläget i det gamla kontoret för Håfreströms Bruk.

Dalslands kanal byggdes 1868 och således firar den 150 år i år och jubileumsutställningen handlar om om Dalslands kanals tillkomst, från 1700-talet till idag.

I Håverud möts vattenvägen, järnvägen och bilvägen vilket anses vara unikt i Sverige.

Här finns det mycket att se och uppleva, så kom gärna på ett besök!

Välkomna!