Dalénmuseet skänker pengar till forskning om prostatacancer

Styrelsen för Gustaf Dalénsällskapet ha beslutat att skänka pengar till cancerforskningen.

Anledningen är att det i år är 80 år sedan Gustaf Dalén avled av prostatacancer.

Det har gått 80 år sedan Gustaf Dalén avled. Innan han gick bort led han av prostatacancer som sedan blev en övermäktig uppgift att besegra. Mycket har hänt inom behandlingen av de olika cancertyperna genom åren, och de som drabbas av cancer i dag har större chans att överleva jämört med tidigare. Men ännu är det inte tillräckligt bra och många frågor återstår att lösa.

Redan för ett år sedan beslutade sig styrelsen för Gustaf Dalénsällskapet att under året skänka pengar till forskning kring prostatacancer. Nu återstår endast en liten del av året och vid styrelsemötet i veckan beslutade man att den summa som skänks blir 3 500 kr.

Detta är baserat på antalet besökare, och under säsongen har över 3 000 personer valt att besöka Dalénmuseet i Stenstorp. Styrelsen rundade upp summan innan den nu sätts in till cancerforskningen.

Gustaf Dalén avled den 9 december 1937, men drabbades av cancern redan året innan. Han begravdes på Lidingö kyrkogård.

Nu när prostatacancern uppmärksammas genom att män i Sverige uppmanas ”odla” mustascher, bjuder vi på en bild på Gustaf Dalén med en riktig praktmustasch, och hans egen favorituppfinning cykeln.