Göran Flank ny ledamot i Dalénsällskapets styrelse

Göran Flank, försäljningschef processindustri AGA Gas AB och nyvald ledamot i Gustaf Dalénsällskapet. Foto: Roland Nilsson

Vid årsmötet för Gustaf Dalénsällskapet avlöpte mötesförhandlingarna väl och styrelsen beviljades ansvarsfrihet. Ekonomin ligger på plussidan och antalet besökare till Dalénmuseet har ökat både 2015 och 2016.

Kvällens föredragshållare var Göran Flank som är försäljningschef för processindustridelen på AGA Gas AB. Han blev också invald som ny ledamot i styrelsen för Gustaf Dalénsällskapet.

– Jag har jobbat på AGA i över 25 år med olika uppgifter, och är historiskt intresserad så jag tycker det är jättekul att vara här. Jag har både gamla AGA-radios och en AGA-bil hemma, presenterade han sig.

Före mötet hade han besökt museet och imponerats av dess proffsighet och höga nivå. Samtidigt konstaterade han att de senaste 20 åren saknas och hoppas kanske själv kunna hjälpa till att åtgärda det.

I sitt föredrag berättade han att AGA idag finns i de åtta länderna i Norden och Baltikum, men att Linde Gas, som man ingår i, finns i över 100 länder världen över.

-Linde Gas är nummer två i världen men vi hoppas bli nummer ett, sade Flank.

Han berättade att gas idag används till allt ifrån att odla tomater och förpacka livsmedel till tillverkningsindustrin och sjukvården.

– På senare tid har det byggts ett stort antal gasmackar för natur- och biogas. Vi tankar också kryssningsbåten Viking Grace från sjösidan varje morgon. Precis som på Gustaf Daléns tid kommer AGA på lösningar tillsammans med kunden också idag.

Mot slutet berättade han om Carl von Linde som grundade det som i dag är Linde gas, redan 1879.

– Carl von Linde var en tysk som hittade tekniken för att göra flytande luft. Han behövde det för att kunna kyla öl, så honom kan vi tacka för kall öl. Han var också en påhittig man och jag är säker på att om han och Gustaf Dalén hade mötts så hade de tyckt om varandra och haft mycket att prata om, avslutade Göran Flank.

Charlotte (Lotte) Johdet som tagit över Restaurang Fyrvaktaren välkomnades med en blomsteruppsättning och applåder från de cirka 30 medlemmarna som deltog på årsmötet.

Styrelsen 2017. Elin Andersson, Peter Keen, Alf Sköld, Margareta Helander, Sten-Åke Andersson, Börje Larsson, vice ordförande Mikael Hildingsson, ordförande Carl-Eric Gabrielsson, Leila Persson, Göran Flank, Christina Carlström, sekreterare Bo Köhler, Sivert Gustafsson och Roland Nilsson.
Foto: Ann-Marie Carlsson

Charlotte, kallad Lotte, Johdet fiok en blomma som välkomstgåva av Carl-Eric Gabrielsson. Hon driver Hotell & Restaurang Fyrvaktaren sedan årsskiftet. Foto: Roland Nilsson