Samutställning om Svenska Röda Korsets historia

Foton2 HCiD1

I 150 år har Svenska Röda Korset verkat för att hjälpa behövande, både i Sverige och ute i världen.
Det finns många gemensamma nämnare med Skaraborgs egen nobelpristagare Gustaf Dalén. 1912 förärades han Nobelpriset i fysik och Rödakorsrörelsen har fått Fredspriset 1901, 1917, 1944 och 1963.
När Dalénmuseet i år har en samutställning om Svenska Röda Korsets 150 år kan vi säga att det blir ”fem nobelpris under samma tak”.

Förutom nobelprisen förenar också arbetet för att göra haven säkrare Gustaf Dalén och Röda Korset. Uppfinningarna som förbättrade säkerheten för sjöfarten kan jämföras med sjökrigskonventionen (Andra Genèvekonventionen) som i krigstid ska ge sårade, sjuka och skeppsbrutna soldater rätt till opartisk vård.
Hälso- och sjukvårdens utveckling är en gemensam nämnare då Daléns företag AGA bidragit med viktiga maskiner som kunnat rädda människors liv. Svenska Röda Korset har i sin tur ”uppfunnit” ambulansflyget, hemtjänsten, skoltandvården och färdtjänsten.

Gustaf Dalén och Röda Korset delar också viljan att osjälviskt göra världen bättre för alla människor, lokalt, nationellt och internationellt.

Vi planerar två temahelger, dels 23-24 maj och dels 15-16 augustiBåda gångerna med program utöver det vanliga på museet.

Just nu är det lite stökigt på museet, när rödakorsutställningen håller på att sättas ihop. Gamla bilder på de Vita bussarnas insatser trängs med en teckning från utdelningen av det allra första Nobels fredspris. Det blir en liten bild, vi får ju förlåta dem för att de inte hade 20-megapixelskameror 1901. Bland AGAs sjukvårsapparater kommer en aktuell utställning som heter Sjukvård i skottlinjen att hänga, som visar på de brister som i dag finns i väpnade konflikter där sjukvården är ett av de första offren.

Röda Korsets jubileumsutställning är ett samarbete mellan Dalénmuseet, Stenstorps Rödakorskrets och Folkrätts- och flyktingkretsen Skaraborg.