Studiecirklar först ut när vi firar Gustaf Dalén 150 år

2019 är det 150 år sedan vår egen nobelpristagare Gustaf Dalén föddes i Stenstorp.
I ett samarbete med studieförbundet ABF erbjuder vi därför studiecirklar om bondsonen som lyste upp haven, biodlaren som blev blind och företagsledaren som såg till att personalen kunde odla potatis.
Jubileumsåret inleds med cirkelstart i januari.

En bondpojk från Stenstorp såg till att fyrarna började blinka genom att reglera gasflödet i dem, och därmed blev fyrarnas vägledning inom sjöfarten lika viktigt som vattnet självt. Två uppfinningar gav nobelpriset i fysik 1912, men mest känd är nog ändå AGA-spisen som blir 90 år samma år som uppfinnaren skulle fyllt 150. Samtidigt är det 100 år sedan den första AGA-bilen rullade ut.
Vi erbjuder nu studiecirklar om Gustaf Dalén. Detta sker i ett samarbete mellan Dalénmuseet och studieförbundet ABF. Vi på museet står för platsen för träffarna. Ledare är Bo Köhler som är mångårig guide på museet och dessutom lärare till yrket.
Vi får lära oss hur Gustaf hade det som barn i 1870-talets Skaraborg, varför han cyklade till Borås och vad han egentligen gjorde för att få nobelpriset. Och varför blev han blind?
Gustaf Daléns levnadsöde är spännande och intressant, hela vägen från en liten pojke på en bondgård till Panamakanalen och det världsledande företaget AGA.

Det blir en cirkel på tisdagseftermiddagar, och en på onsdagskvällar. Innehållet är detsamma, men vi vill erbjuda två olika tider för att det ska passa fler att delta.

Anmälan och mer info till tisdagar finns HÄR

Anmälan och mer info till onsdagar finns HÄR