Unik AGA-bil rullar i Stenstorp 6-9 juni

Nobelpristagaren Gustaf Daléns bilmärke firar 100 år med veteranfordonsträff

Nyligen transporterades den unika AGA-bilen från Lidingö till Stenstorp. Där kommer besökarna att kunna se den köra utmed Järnvägsgatan under 6-9 juni.
Foto: Mikael Hildingsson.

Den unika AGA-bilen är på plats i Stenstorp för stort jubileumsfirande 6-9 juni. Kalaset börjar på nationaldagen med veteranfordonsträff vid Dalénmuseet.
– Det här är en av väldigt få chanser att uppleva den 100-åriga bilen, säger Mikael Hildingsson från Dalénmuseet.

För 100 år sedan rullade den första AGA-bilen ut från fabriken. Och nu kommer den unika bilen att rulla fram på gatorna i Stenstorp tillsammans med flera andra fina veteranfordon. Detta tack vare ett samarbete mellan Dalénmuseet, företaget AGA och Skaraborgs motorveteraner.

– Vi har en AGA-bil som ingår i våra fasta utställningar, men den går inte att få ut från museet. Istället har vi lånat in företaget AGA:s fina exemplar. Den bilen är så vitt vi vet den enda i Norden som är i originalskick och fullt körbar, säger Mikael Hildingsson som är ordförande i Gustaf Dalénsällskapet.
Till vardags står bilen, med registreringsnummer AGA 22, på företagets huvudkontor på Lidingö. Nu är den dock på plats i Stenstorp.

– Det var en spännande dag när vi åkte upp till Lidingö med täckt bilsläpskärra för att hämta hem den. Med på resan var Sven-Olof Jonsson och Herbert Bergqvist från Skaraborgs motorveteraner. De fick testa att starta bilen och köra den en kort sträcka. Så nu är de redo att visa upp bilen för besökare under vår jubileumshelg, berättar Hildingsson.

Arrangemanget har redan rönt stor uppmärksamhet och utsetts till finalist i årets ”Kultur på väg” som är Motorhistoriska Riksförbundets och Nostalgia Magazins arrangörstävling.

Den 6 juni, på Sveriges nationaldag, firas traditionsenligt Motorhistoriska dagen runt om i landet. Därför kommer ovanligt många historiska fordon att synas på vägarna i samband med det. Fem av Motorhistoriska dagens evenemang anses värda extra uppmärksamhet. En av dem är träffen i Stenstorp.

– Det är fantastiskt kul att vi utsetts till finalist, det är ju första gången vi arrangerar något sådant här. Men det är viktigt att framhålla att alla kan vara med och fira Motorhistoriska dagen och AGA-bilen med oss – med eller utan ett eget historiskt fordon, avslutar Hildingsson.

Dagen är ett samarbete mellan Dalénmuseet, Skaraborgs Motorveteraner, Stenstorps hembygdsförening och Restaurang Fyrvaktaren.