Värdskapsutbildning för guider i Stenstorp

Maria Comstedt, affärsutvecklare för Visit Hornborgasjön, höll värdskapsutbildning på Dalénmuseet. FOTO: ELIN ANDERSSON

Guider på Dalénmuseet, bonadssamlingen och Skolmuseet  träffades i veckan för att tillsammans genomgå värdskapsutbildning.

Den som höll i utbildningen var Maria Comstedt som är affärsutvecklare för Visit Hornborgasjön.

– Vi vill att området kring Hornborgasjön ska vara attraktivt året runt. Därför måste vi stärka aktörerna som finns kvar när tranorna har flugit vidare, menade Maria i sin inledning.

Som guide är det viktigt att hela tiden kommunicera på ett välkomnande och informativt sätt.

– Allting kommunicerar. Hela tiden. Det är både skrämmande och häftigt. Allt för många är omedvetna om att kommunikation hela tiden pågår, sade Maria och visade med olika poser av kroppsspråk hur det kan se ut mer eller mindre medvetet.

Gruppen som träffades diskuterade bland annat hur man får besökare att känna sig välkomna.

– Det gäller att kunna tänka sig in i vad gästen vill. Om någon är i stort behov av att låna toaletten så är det ingen idé att prata på med all den kunskap man vill förmedla, utan först visa var toaletten ligger, menade Maria och fortsatte:

– Det är också viktigt att vi tillsammans pratar gott om våra orter, att vi vet vad som finns och vad vi kan både rekommendera och presentera för gästen.

Deltagarna fick också tänka till gällande vem eller vad de själva representerar i sitt uppdrag som guide. Först sig själv som person, sedan sitt museum, sedan sin ort, kommun och region.

– Och kanske hela Sverige! En utländsk besökare träffar kanske inte så många svenskar, och då bidrar var och en till vilken bild av Sverige som formas  utomlands.