VIP-invigning av jubileumsåret Gustaf Dalén 150 år

Pressmeddelande 22 april 2019

2019 är det 150 år sedan Gustaf Dalén föddes i Stenstorp i Västergötland. Jubileumsåret och en bronsbyst av vår uppfinnare och nobelpristagare kommer högtidligen att invigas av landshövding Anders Danielsson fredagen den 26 april kl. 11.00 vid Dalénmuseet.

Program:

11.00 Gustaf Dalénsällskapets representant

Dan Gabrielsson, Kommunalråd Falköpings kommun

Klas Stylander, vice VD, AGA AB

Peter Keen, representant för släkten Dalén

Landshövding Anders Danielsson, avtäckning av bronsbysten

11.30 Visning av Dalénmuseet

12.30 Lunch i Restaurang Fyrvaktaren

13.30 Rundvandring i Dalénium Science Center

14.00 Avslutning

Året är 1869. Sverige befinner sig under utvandringstiden, och det är tufft att leva i landet. På Skräddaregården i Stenstorp i Västergötland föds Gustaf Dalén.
Gustaf är inget vidare i skolan, läraren säger rent av att han ”inget duger till”.

Men i början av 1900-talet ser Gustaf Dalén sedan till att fyrarna börjar blinka och flera stora problem har lösts. Han blir blind, får nobelpris och leder AGA till världsberömmelse samtidigt som han är en rolig familjefar som fortsätter uppfinna.

På fredag uppmärksammas 150-årsjubileet med högtidligheter på Dalénmuseet i Tingshuset i Stenstorp. Företagsledare, kommunalråd och landshövdingen är på plats tillsammans med Gustaf Dalénsällskapets ideella krafter och samarbetspartners.

– Dalénmuseet i Stenstorp förvaltar Gustaf Daléns och AGAs historia på ett utmärkt sätt. Tillsammans med Dalenium Science Center är anläggningen en historisk och framtidsinriktad enhet som vi tror kan inspirera till ingenjörsstudier och tekniska innovationer i AGAs och Gustaf Daléns anda, säger Olof Källgren, Head of Sales & Marketing, Region Europe North – AGA.

– Vi ser fram emot detta stora jubileumsår då vi inte bara firar Gustaf Dalén 150 år, utan också AGA-bilen 100 år och AGA-spisen 90 år. Jag vill tacka alla som engagerar sig i detta och hoppas på många besökare under året, säger Gustaf Dalénsällskapets ordförande Mikael Hildingsson.