Vita Bussen till Dalénmuseet

Evenemangsdetaljer

• Datum:
  • Lokal: Dalénmuseet

15-21 augusti finns Sveriges viktigaste buss vid Dalénmuseet i Stenstorp.

Detta är den sista av Röda Korsets Vita Bussar som fortfarande går att flytta, efter räddningsaktionen som befriade över 15 000 personer från koncentrationsläger vid slutet av andra världskriget 1945.

För att uppmärksamma att det är 70 år sedan denna historiska humanitära insats har vi nu möjlighet att både visa bussen och erbjuda guidning av Bo Fröberg, vars mamma var en av de som tog emot de människor som kördes från Tyskland till Malmö i de legendariska Vita Bussarna.

För att boka ett gruppbesök kontakta Dalénmuseet på tel 0500-457165 eller info@dalenmuseet.se

Så väl dag- som kvällstid går bra för gruppbokningar. Enskilda besök under våra öppettider måndag-fredag kl 10-16 och lördag-söndag kl 12-16.

Besöket kan kombineras med guidning i Dalénmuseet och Jubileumsutställningen om Svenska Röda Korset 150 år.

Entré 60 kr, 7-15 år 30 kr, yngre barn gratis i målsmans sällskap.

Röda Korsets Volvobuss som under slutet av andra världskriget var med och befriade över 15 000 fångar från koncentrationsläger. Kommer till Dalénmuseet 15-21 augusti 2015. BILD: ELIN ANDERSSON

BILD: ELIN ANDERSSON