Museirally 25 augusti

Evenemangsdetaljer

MUSEIRALLY i Falköpings kommun

Ta en tur och besök spännande museer!

25 augusti kl. 10-17. Fri entré till samtliga museer! Rallybingo – samla stämplar/svar från tre museer och vinn fina priser. Bricka finns att hämta på alla museerna.

Dalénmuseet
Ett upplevelsemuseum som skildrar Nobelpristagaren Gustaf Daléns verk och levnadsöden. Museet innehåller en med ljud- och ljusshow, där du kan ta del av Gustaf Daléns liv. I den autentiska biografen från 1930-talet visas filmer om Dalén och hans uppfinningar. Missa inte AGA-spisen och AGA-bilen! Fika finns att köpa på museet. Fri entré till museet och utställningarna, guidad visning 80 kr per person. Museet är tillgängligt för de som kommer i rullstol. Tingshuset, Järnvägsgatan 27, Stenstorp. https://dalenmuseet.se

Stenstorps skolmuseum
Slå dig ner i en skolbänk i en autentisk skolsal från sekelskiftet 1800/1900. Stor samling äldre skolplanscher och läroböcker. Guidningar sker löpande under hela dagen. Kaffe med dopp säljes för en liten peng. Ramp finns för rullstol + handikapptoalett. Storgatan Stenstorp, granne med Stenstorps kyrka. stenstorpsskolmuseum.se

Döbelngården
Georg Carl von Döbeln, föddes 1758 på Torpa gård i Segerstads socken, Västergötland. Han var en svensk friherre, generallöjtnant och framförallt känd för sina insatser på den svenska sidan i det finska kriget. Fortlöpande guidningar under dagen. Med viss hjälp kan en rullstolsbunden person ta sig in i museet. Döbelngården, Stora torpa, Segerstad.

Bredene gamla affär och dockmuseum
Gammal lanthandel från 1927 där tiden har stått still, här finns allt och lite till! I dockmuseet visas gamla dockor och leksaker samt Lillanna Johanssons egengjorda dockor. Lokalerna är endast delvis tillgängliga för rullstol. Ring för mer information. Bredene Hjälmshögen 1, tel. 0515-501 52.

Falbygdens museum
Sista dagen att besöka sommarutställningen Pilgrim! 14.00 Föreläsning: Pesten på Falbygden. Docent Karl-Göran Sjögren från Göteborgs universitet berättar om den aktuella och spännande forskningen kring pestens uppkomst – och fynden av pest i en av Falbygdens stenåldersgravar. Fri entré, begränsat antal platser. S:t Olofsgatan 23 A, Falköping, tel. 0515- 88 50 50 . www.falkoping.se/falbygdensmuseum

Falköpings idrottshistoriska sällskap
Idrottens historia i Falköping. Föremål, foton, utmärkelser… med mera! Tillgängligt för rullstol. Odenhallen, Odengatan 41, Falköping, tel. 0515-155 80.

Fonus begravningsmuseum
Uppbyggda miljöer som visar seder, ritualer och föremål om begravningar från förr och nu. Guidade turer löpande under dagen. Museet är tillgängligt för rullstol. Midfalegatan 6, Falköping.

Jönnmuseet
Jönnmuseet visar Falbygdens egen diktare och konstnär John Liedholms liv i form av bildspel, speeaker Perra Ljungberg. Nyutgåvan av hans samlade dikter, Jönns bildvärld, en bok av Erling Öhrnell samt ett urval av dikter inlästa av Claes Astin finns till försäljning. Kavlåsstugan, S:t Olofsgatan 23, Falköping.

Kinnarps möbelmuseum
Stor utställning om historien kring möbeltillverkningen i Kinnarp från 1942 till idag. Filmvisning: I Jarls fotspår och andra filmer. Guidade visningar kl. 11, 13 och 15. Fika finns att köpa. Tillgänglighet för rullstol på nedre våningen. Industrigatan, Kinnarp.

Ryttarens Torvströfabrik
Fabriksmiljö med ursprung från tidigt 1900-tal. Lokstallet är öppet – här får du information om loken som användes till torvupptagningen på mossen. Torv finns till försäljning! Lokstallet är tillgängligt för rullstolsburna. Mellan Kättilstorp och Sandhem, skyltat från Kättilstorp. www.ryttaren.nu