Årets tema om radio invigt

Bo E Karlson från Jönköpings radiomuseum och Roland Nilsson från Dalénmuseet inviger årets tema genom att koppla ihop kontakterna så att det blev ljud i en gammal radioapparat.
Bild: ELIN ANDERSSON

Det är 90 år sedan AGA tillverkade den första elnätsanslutna radioapparaten, och det uppmärksammar vi på Dalénmuseet under säsongen. I lördags invigdes utställningen ”Från kristall till rör – 50 år med Aga:s radiohistoria”. Med hjälp från Jönköpings radiomuseum har en ny utställningsdel satts samman hos oss. I de ordinarie utställningarna ingår en sektion om radioapparater, men under temaåret lyfts de fram och visas än mer.

– Gustaf Dalén och AGA hade en ledande roll för utvecklingen av radion i Sverige. Dalén själv var med i flera styrelser kring detta, sade Bo E Karlson från Jönköpings radiomuseum.

Baltic var första med att producera radioapparater och AGA köpte dem 1931 och blev en stor aktör. Mot slutet av samma decennium sålde de apparater med både mottagare och högtalare i en och samma.

För de som ville lyssna tidigt gällde det att registrera sig  hos dåvarande Telegrafstyrelsen, och godkändes via ett brev undertecknat av självaste generaldirektören.

– Det var ett väldigt allvar i detta. Det handlade om säkerhet och kommunikation. Mot slutet av 50-talet var sedan radioapparaterna var mans egendom, och särskilt för hemmafruarna var det en välkommen vardagsvän, berättar Bo E Karlson.

Radion blev med åren en del av heminredningen och på 30-talet dominerade mörka träslag i designen medan det på 40-talet blev ljusare ädellövslag. Innan det fanns tv var radiogrammofonen en statusmöbel i hemmen. Det var först på 60-talet som plast och metall började användas till radioapparaterna.

– Den viktigaste behållningen för många som kommer till radioutställningar är allt man känner igen, sade Karlson.

Här kan in se en film från vernissagen: https://www.youtube.com/watch?v=INMi0NskWcI&t=57s

Vernissagebesökarna minglade runt för att titta på den nya utställningsdelen.
Bild: ELIN ANDERSSON