Fira Internationella Fyrdagen på Dalénmuseet

Evenemangsdetaljer

Detta evenemang slutade den 04 augusti 2019

Internationella Fyrdagen firas över hela världen – även på Dalénmuseet
Världens fyrar är unika maritima byggnadsminnen.

Fyrdagen är synnerligen populär i Sverige och normalt finns det fler fyrar öppna och fler besökare än vad resten av världen har tillsammans!

Under den Internationella Fyrdagen försöker därför Svenska Fyrsällskapet, lokala fyrföreningar och Sjöfartsverket öppna så många fyrar som möjligt, så att intresserade har möjlighet att besöka en del av Sveriges unika maritima kulturarv. Förutom möjligheten att besöka alla öppna fyrar pågår det även olika kringaktiviteter på flera fyrplatser

På Dalénmuseet erbjuds under Internationella Fyrdagen guidade visningar med berättelsen om Gustaf Dalén och hans fyrtekniska uppfinningar.

Välkomna!