Från Paris och New York till Stenstorp

Dana Ingesson från Tidaholm har en växande karriär som konstnär. Efter Paris och New York ska nu hennes tavlor visas i Stenstorp under påskrundan.
– Dalénmuseet är glada att vi får en så fin utställning att visa under påsken. Dana själv kommer att vara på plats alla dagarna, säger Mikael Hildingsson, ordförande för Dalénmuseet.

Påskrundan i Falköpings kommun närmar sig och på Dalénmuseet i Stenstorp har förberedelserna pågått sedan i höstas.

-Vi är väldigt glada att kunna visa konst av Dana Ingesson från Tidaholm. Hon har ställt ut på många fina platser och gallerier tidigare, bland annat på Louvren i Paris och i New York. Och nu kommer hon till lilla Stenstorp! Det ska bli roligt, säger Mikael Hildingsson som är nyvald ordförande för Gustaf Dalénsällskapet som driver museet.

”Se magin”

Dana Ingessons utställning heter ”Se magin” och är målad med både olja och akvarell. Ett 20-tal tavlor kommer att hängas upp för visning och försäljning. För att se konsten är det fri entré, men museet är samtidigt öppet som vanligt och det går att få en guidning om Skaraborgs egen nobelpristagare Gustaf Dalén, som dessutom har 150-årsjubileum i år.

-Vi har bemannat med personal hela påskhelgen. För en guidning tar vi ordinarie entré men att se konsten är gratis. De besökare som kommer får gärna göra både och. Dessutom samarbetar vi med Restaurang Fyrvaktaren som ligger precis intill, och de har flertalet utställare på plats ihop med lunchbuffé, berättar Hildingsson.

Öppettiderna är kl 12-17 under påskens alla fyra dagar.
Utställningarna genomförs i samarbete med studieförbundet ABF.