Inspirationsdag på Qvarnstensgruvan i Lugnås

Både Dalénmuseet och Qvarnstensgruvan är med i NAV:s satsning för att synliggöra arbetslivsmuseer i Västra Götaland och att locka fler besökare och därför anordnades det en träff med turistorganisationer och museer i syrenernas tid.

Qvarnstensgruvan i Lugnås besöktes 28 maj av representanter från Dalénmuseet i Stenstorp. För att komma till besöksmålet fick man gå en vacker skogspromenad och samtidigt uppleva den underbara naturen på Lugnåsberget.

Prisma Västra Götaland har tagit fram en guide ”guide.prismavg.se” som berättar för besökarna om platsen som de befinner sig på och ger ett mervärde till upplevelsen, vilket vi deltagare också fick testa på.

– Den här guiden är speciellt bra om man kommer till ett besöksmål utanför dess ordinarie öppettider, berättade Jessica Bergström som är utvecklare på Prisma.

Väl framme vid gruvan fick deltagarna en guidad visning. Pia Åkesson berättar att gruvan varit i drift sedan 1147 och att det har brutits kvarnstenar där ända fram till 1919. Förutom gruvan finns det också flera tillhörande byggnader och även ett museum där man också kan köpa souvenirer. För de som är intresserade av geologi finns det otroligt mycket att titta på, både i gruvan och i dess omgivningar. Öppettider se hemsidan: www.qvarnstensgruvan.se

Dagen avslutades med kaffe och hembakade bullar utomhus i solen.