Ljudet av klippapparaten sprids vidare

Det är inte varje dag som en klippapparat blir intervjuad! Hen sa visserligen inte så mycket mer än sina vanliga tickande ljud, men det var också det som var meningen när utställningsformgivaren Kicki Rask och ljuddesignern Ulf Söderberg kom till Dalénmuseet för att spela in en ljudkuliss.

-Vi håller på att göra en utställning till Hammarö Skärgårdsmuseum, som ska handla om familjelivet vid Vänerns fyrar, berättar Kicki som själv är fyrvaktarbarn från Stångudden.
För att göra just den här utställningen visste hon vilka ljud som behövde vara med. Men var spelar man in en klippapparat, eftersom de inte används längre? Jo, på Dalénmuseet!

Ulf Söderberg riggade upp inspelningsutrustningen och lät ”klippen tala”. För Ulf var det extra roligt att få komma till Dalénmuseet igen.

– Jag gjorde ljud- och ljusspelet som ni har här. Otroligt att det fortfarande fungerar efter 20 år, berättade han glatt.

Berättelserna om människorna som skötte om fyrarna i Vänern öppnar på Hammarö Skärgårdsmuseum den 26 augusti och är en del av deras permanenta utställning.

Flertalet bilder från fyrteknik som visas på Dalénmuseet kommer också att finnas till beskådan på Hammarö.

Ljudet av klippapparaten spelas in till Hammarö skärgårdsmuseum. BILD: ELIN ANDERSSON

Det är inte varje dag som klippapparaten intervjuas!
BILD: ELIN ANDERSSON

Ulf Söderberg spelar in ljudet av klippapparaten till Hammarö skärgårdsmuseum. BILD: ELIN ANDERSSON

Ulf Söderberg spelar in ljudet av klippapparaten till Hammarö skärgårdsmuseum.
BILD: ELIN ANDERSSON

Kicki Rask är utställningsformgivare för Hammarö skärgårdsmuseum och växte upp i en fyrvaktarfamilj. BILD: ELIN ANDERSSON