Optimistnålen gör nytta i FN-insats

Optimistnål som delats ut under FN-insatsen i Mali. Foto: Jonas Dalén

Optimistnål som delats ut under FN-insatsen i Mali.
Foto: Jonas Dalén

Gustaf Dalén kunde blivit en grinig och missunnsam person om han inte varit optimistiskt lagd. Förutom att han förlorade synen vid en olycka förlorade han också, mer än en gång, både sina egna och Agas pengar. När hela världen led av ”den stora depressionen” under 1930-talet tröttnade Gustaf på alla olyckskorpar och negativa kommentarer. Hans sätt att motverka detta var att ta fram Optimistnålen som han gav till vänner och affärskompanjoner som han ville muntra upp.

Nålen ser ut som en liten guldmedalj med två ord på ”Var optimist”.

Detta är i dag Dalénmuseets populäraste souvenir och förutom besökare så beställer både lärare och företagsledare för att ha att dela ut till sina elever och personal.

Du kan själv beställa Optimistnålar här: https://www.dalenmuseet.se/produkt/optimistnalen/

En av de som beställde Optimistnålar nyligen har en familjär koppling och en berättelse utöver det vanliga. Jonas Dalén är Gustaf och Elma Daléns barnbarnsbarn, och arbetar för tillfället i FN:s underrättelsebataljon stationerad i afrikanska Mali.

– Jag tjänstgör för tillfället i FN:s insats i Mali och har delat ut en del nålar till både svenska och utländska kollegor som ”förtjänat” eller behövt en injektion av optimism under jobbiga stunder. Optimistnålen har blivit lite av mitt kännetecken och jag bär den med stolthet, berättar Jonas.

Ordet optimist är detsamma på flertalet språk, vilket gör att Jonas budskap om att vara positivt inställd går hem hos många när arbetet kan kännas betungande.

– Jag är produktionschef i FN-stabens underrättelsebataljon vilket innebär att jag ansvarar för att de underrättelser som skrivs håller rätt kvalitet och innehåll för att passa den stab som leder den 12000 man starka MINUSMA-insatsen. I min stab finns 20 analytiker från tio olika länder och vårt jobb är ju att leta efter saker som kan hota FN:s målsättningar. Inte minst gäller det terrorhot. Därför är det särskilt viktigt att inte glömma titta på de positiva saker som händer, berättar Jonas och fortsätter:

– Hittills har jag delat ut sju Optimistnålar. Medborgare från USA, Sverige, Finland, Schweiz, Holland och Tyskland är hittills dekorerade med den. Optimist funkar ju bra på andra språk också!

Han skickar också med ett tack för det fina arbete som görs i Stenstorp till minne av Gustaf Dalén.