Temahelg: Fira Freden!

Evenemangsdetaljer

• Datum:

Med anledning av Jubileumsutställningen om Svenska Röda Korset 150 år, som i år kompletterar utställningarna om Gustaf Dalén och hans uppfinningar, har vi temahelg i anslutning till att andra världskriget slutade för 70 år sedan. Temat heter Fira freden!

Program lördag 15 augusti:
12:00 Museet öppnar
12:30 Föreläsning om krigens lagar ”Är allt tillåtet i krig?”. Elin Andersson, folkrättsutbildare i Röda Korset.
14:00 Föreläsning ”Fred på egna villkor”. FN-juristen och styrelseledamot i Svenska Röda Korset, Shirin Persson.
16:00 Museet stänger

Program söndag 16 augusti:
12:00 Museet öppnar
14:00 Guidning i museet.
16:00 Museet stänger

Under temahelgen finns också den sista Vita Bussen på plats vid museet. Läs mer om det här: https://www.dalenmuseet.se/events/event/vita-bussen-till-dalenmuseet/

Fikaservering.

Entré 60 kr, 7-15 år 30 kr, yngre barn gratis i målsmans sällskap.