Intressant föreläsning om Nordkorea på Dalénmuseet

Hej bloggläsare!

Den här veckan har varit lite extra trevlig på Dalénmuseet. I onsdags var det en man här som fyllde år, och passade alltså på att åka till oss på sin födelsedag. Han och frun var mycket intresserad och han hade bland annat själv arbetat med svetsning och hade en del att berätta om det. (För er som inte vet var det ju Gustaf Dalén som introducerade gassvetsningen, men fick då till svar att det nog inte fanns något behov av ett sådant tillvägagångssätt. Idag vet vi hur mycket det används till. 🙂 )

I går var det premiär för våra föreläsningar i biosalongen. Genom en lätt insats i form av en ny kabel kan vi nu visa bilder från datorer och vips blev biosalen också en föreläsningssal. Kari Isomaa arbetade under 2014 som chef för Internationella Rödakors- och rödahalvmånefederationen i Nordkorea, ett av världens mest stängda länder men där Röda Korset har tillträde och är respekterat.

– Vi var 200 utlänningar i hela landet. Vi fick alla bo i samma område och det var förbjudet att träffa koreaner på fritiden. Vi kunde faktiskt använda internet i våra bostäder, men det var extremt övervakat hela tiden. Jag träffade så klart min sekreterare nästan varje dag men kunde aldrig lära känna henne för hon ljög hela tiden om sig själv. Nordkoreaner ljuger hela tiden på grund av rädsla att avslöjas. Om en person anses göra något felaktigt straffas också hela familjen och vänner och grannar, berättade Kari Isomaa.

En viktig del i världspolitiken är relationen mellan Nord- och Sydkorea och där fick vi lära oss att Sydkorea lagt historien bakom sig och blickar framåt, medan Nordkorea lär barn från början att hata Sydkorea. Ett annat problem som drabbar civilbefolkningen är alla minor som finns utlagda i landet.

– Det ligger gamla granater kvar i risfälten vilket lemlästar bönderna. Det sägs att det finns fler minor i Nordkorea än i Afghanistan, sade Isomaa.

Vad gäller Röda Korsets verksamhet så handlar det mycket om vatten, som är grundläggande både för att klara matlagningen (av den lilla mat som finns) och hygienen för att minska på sjukdomsspridningen.

– Det enda som är viktigare än vatten är avlopp, just på grund av alla sjukdomar som sprids. Den vanligaste dödsorsaken för barn under fem år är diarréer. Att få indragna vattenledningar är rena revolutionen i många hem. En kvinna sa att det var bättre att få rinnande vatten i huset än att få barn, berättade Kari.

Röda Korset utbildar också befolkningen i första hjälpen, driver trädplanteringsprojekt, sköter blodbanken och odlingsprojekt med växthus. Den gröda som är viktigast att odla är sojabönor eftersom de innehåller mycket protein som är viktigt för den undernärda befolkningen att äta. Ungefär 8,5 miljoner nordkoreaner har fått hjälp av Röda Korset årligen de senaste åren.

Internationella Rödakors- och rödahalvmånens chefsdelegat i Nordkorea, Kari Isomaa, föreläser om vad Röda Korset gör i landet för att ge humanitärt stöd till befolkningen.  BILD: ELIN ANDERSSON

Internationella Rödakors- och rödahalvmånens chefsdelegat i Nordkorea, Kari Isomaa, föreläser om vad Röda Korset gör i landet för att ge humanitärt stöd till befolkningen. BILD: ELIN ANDERSSON