Känd illustratör medverkar i ny bok om Gustaf Dalén

På torsdag kväll lanseras den nya barnboken om Gustaf Dalén. Författare är Ann-Sofie Jeppson från Stenstorp och illustratör är Jens Ahlbom som också gjort populära Mulle Meck. Releasefesten hålls på Dalénmuset i Stenstorp och alla som är intresserade är välkomna.
– Vi är glada över en rikt illustrerad bok som hjälper oss att förklara Gustaf Daléns liv och gärningar, säger Mikael Hildingsson, ordförande i Dalénsällskapet.

Nej, han läste inte så mycket själv de sista åren. Men lagom till hans 150-årsdag släpps boken ”Gustaf Dalén – Kungen av ljus”. Foto: Elin Andersson

Mycket har hänt under 2019 med anledning av att Skaraborgs egen nobelpristagare har 150-årsjubileum i år. Nu närmar sig festligheterna sitt slut, med bland annat ännu en begivenhet på Dalénmuseet i Stenstorp. På torsdag kväll lanseras barnboken ”Gustaf Dalén – Kungen av ljus”. Författare är Ann-Sofie Jeppson från Stenstorp och illustratör är Jens Ahlbom som också gjort populära Mulle Meck.

– Tidigare hade jag ungefär lika mycket kunskap om Gustaf Dalén som de flesta andra har uppvisat när jag nämnt att jag håller på med en bok om honom: ”Han med AGA-fyren…” Det har varit väldigt spännande att sätta sig in i och försöka förmedla hans tankar och uppfinningar. Jag har lärt mig massor, säger illustratör Jens Ahlbom.

Varför är den här boken viktig?

– Gustaf är en förebild. Han visar på att man alltid kan utvecklas och alltid ta sig fram med kunskap och påhittighet även om man inte var rik och duktig i skolan från första början, säger Ann-Sofie Jeppson.

Under releasefesten medverkar både författare och illustratör och det finns chans att köpa signerade böcker. Med är också Lena Andersson från Berghs förlag som ger ut boken.

– Bra faktaböcker för barn och unga inspirerar till nya kunskaper och ger lust att läsa. Boken om Gustaf Dalén är just en sådan bok. Det direkta tilltalet – ”du kanske också är en Gustaf” – som gör att den unga läsaren kan identifiera sig med en nobelpristagare, och det unika bildmaterialet gör boken till något alldeles extra som vi är stolta över att få ge ut, säger hon.

God överraskning

Förutom den nya barnboken kommer det också finnas en god överraskning för releasepartyts besökare.

– Vi lanserar också Gustaf Dalénbakelsen som kommer att säljas av Mössebergsbagaren från och med nu och fram till Nobeldagen den 10 december. Delar av försäljningen kommer att gå till att utveckla Dalémuseet, säger ordförande Mikael Hildingsson.

Text och bild: Elin Andersson