Museet fick present av besökare

Fini van Breugel från Holland besökte Dalénmuseet 13 juli 2015 och donerade en kakburk i form av en AGA-spis. Fini är en hängiven användare och anhängare av AGA-spisen. BILD: ELIN ANDERSSON

BILD: ELIN ANDERSSON

Ibland händer det där lilla extra, som när ett holländskt par visar sig vara hängivna användare och anhängare av AGA-spisen. Fini van Breugel har själv en AGA-spis hemma som hon älskar att laga mat med.

– Det är verkligen slow cooking, det går väldigt långsamt men det man ställer in i  ugnen på morgonen är klart på kvällen och det är alltid jättegott. Det som skiljer en AGA-spis från andra spisar är att man som användare måste vara bra på att planera sin matlagning, berättar Fini.

Intresset för AGA-spisar ute i världen är så stort att det på vissa ställen, exempelvis i Holland, finns klubbar för ägare till AGA-spisar. På Facebook finns också sidor som används flitigt där man ställer frågor och får svar om sina ”agor”. En av facebookgrupperna som Fini tipsar om heter I love my AGA!

När besöket på Dalénmuseet närmar sig sitt slut frågar hon om hon får lov att överlämna en present och från husbilen hämtas en kakburk, men inte vilken som helst – utan den är i form av en AGA-spis.

– Jag är så imponerad av Dalénmuseet! Vilken man Gustaf Dalén var! Nu har jag förstått att han gjorde så mycket mer än AGA-spisen, säger Fini.

Nu står kakburken i ”köket” här på museet, som visar AGA-spisen. Och kakorna som låg i uppskattas även de av museipersonalen.