Över 335 000 från Kulturrådet!

Dalénmuseet har tilldelats 335 200 kronor från Kulturrådet för verksamheten under 2020 och 2021. Medel som hjälper oss fortsätta sprida den optimistiska och viktiga historien om nobelpristagaren från Stenstorp.

När coronapandemin var ett faktum erbjöd statens kulturråd ekonomiskt stöd för kulturella verksamheter som drabbats av uteblivna inkomster då besökare inte kunde komma som tidigare. Efter beslut i Gustaf Dalénsällskapets styrelse arbetade ideella krafter fram ansökningar som alla, helt eller delvis, beviljats vid Kulturrådets handläggning.

Under 2020 tog Dalénmuseet emot 104 000 kronor i stöd för att täcka upp för bland annat uteblivna entréavgifter som annars är en stor del av intäkterna till verksamheten. Pandemiåret 2020 kom bara en fjärdedel av antalet besökare jämfört med året före, vilket ledde till ett inkomstbortfall på cirka 75 procent. Ett hårt slag för en ideell förening.

– Pandemin har gjort att vi inte varken fått eller kunnat ta emot besökare i samma omfattning som tidigare, och det sätter så klart sina spår för alla föreningar som drabbas. Vi är mycket tacksamma för det stöd vi fick så att vi kunde planera för att hålla öppet även i år, om än i mindre skala, säger föreningens ordförande Mikael Hildingsson.

I veckan kom nu ytterligare ett besked. Under våren har Kulturrådet utrett en stor mängd ansökningar från en mångfald av kulturaktörer över hela landet. Gustaf Dalénsällskapet som driver Dalénmuseet var en av 2920 sökande, och ansökte om både tillfälligt verksamhetsbidrag och projektbidrag för att smittskyddssäkra våra evenemang.

Även detta beviljades med totalt 231 200 kronor för 2021!

– Det är fantastiskt roligt att Kulturrådet tror på vår verksamhet! Det betyder mycket för oss att de vill bidra med både stimulanspengar och tillfälliga åtgärder för att göra vårt museum säkrare ur smittosynpunkt. Nu kan vi utveckla vårt besöksmål och våra evenemang genom att bland annat uppdatera tekniken i vissa delar av museet, säger ordförande Mikael Hildingsson.

Dalénmuseet kommer nu sätta fart med arbetet att smittsäkra och utveckla sina utställningar innan det öppnar för besökare 15 juni-15 augusti. Fram till dess går det bra att boka in små grupper av besökare på bestämda tider på söndagar.