Ny biografi om Gustaf Dalén planeras

I dag har vi haft ett spännande besök på Dalénmuseet!
En ny biografi om Gustaf Dalén planeras och författaren söker nu efter fakta om Stenstorps egen nobelpristagare.

– Boken kommer att handla om både privatpersonen, teknikern och uppfinnaren Gustaf Dalén, säger författaren Anders Johnson.

En ny biografi om Gustaf Dalén är i framtagande. Anders Johnson har fått i uppdrag av Centrum för Näringslivshistoria att skriva den femte boken i en serie om stora svenska entreprenörer och uppfinnare. Och Gustaf Dalén var ju både och!

– Just nu håller jag på att samla in fakta. Jag har träffat barnbarn och barnbarnsbarn som har en hel del fakta, och så finns det mer att hämta här på museet. Den biografi som finns är mer än 50 år gammal och nu finns det nya kunskaper som gör att vi kan gå djupare kring Gustaf Dalén. Jag kommer nu ägna hösten åt att prata med människor och gå igenom arkiv, berättar Anders.

Manuset är troligen klart till årsskiftet och under hösten 2016 planerar man att släppa boken. Så som planeringen ser ut nu handlar det om cirka 250 sidor.

– Det finns material på många ställen, i avhandlingar, i talarmanus och hos privatpersoner, som jag nu samlar ihop. Det finns också många foton, så därför tror vi att det blir runt 250 sidor, säger Anders.

Om någon av er som läser detta har fakta eller dokument av olika slag som handlar om Gustaf Dalén och människorna som levde i hans närhet och gärna vill bidra till boken, så tar Anders Johnsson emot tips och förslag på sin e-post, som är anders@skriftstallet.se

Gustaf Dalénsällskapet har redan lagt in en förfrågan om att Anders Johnson kommer till årsmötet 2016 och berättar om boken, och förhoppningen är att en ”releasefest” ska kunna hållas på museet.
Vill ni redan nu se Anders berätta om Gustaf Dalén så kolla in det här klippet på vår hemsida.

Anders Johnsson som under 2015 samlar in fakta till en ny biografi om Gustaf Dalén. BILD: ELIN ANDERSSON

Anders Johnson som under 2015 samlar in fakta till en ny biografi om Gustaf Dalén.
BILD: ELIN ANDERSSON