Vad gör de på museet på måndagar?

Ibland frågar sig folk ”Vad gör de på banken efter klockan tre?”. Samma fråga finns för oss i museivärlden. ”Vad gör de på museet på måndagar?”.
Precis som bankerna stänger klockan tre så håller så gott som alla museer stängt på måndagar, för att kompensera personal eller frivilliga för att det är öppet både lördag och söndag istället.

Men tro inte att det är helt tomt och inget sker. Det är på måndagar det finns chans att göra sådant som inte hinns med när man tar emot besökare och håller guidningar. I dag till exempel, var det full fart under förmiddagen då två små arbetsgrupper genomförde sina aktiviteter samtidigt. Då Dalénmuseet drivs av en ideell förening sköts ekonomin på sedvanligt kassörsvis, alltså utan kamrer, bokföringsbyrå eller anställd ekonom. Varje måndag registreras bokföringen och inkomna fakturor gås igenom, likaså om någon glömt att betala till oss.

Samtidigt förbereddes en utställning som Dalénmuseet ska vara med på i Göteborg i början av maj. Vad ska vi berätta då? Vilken fakta ska vi presentera? Hur ska det se ut? Vilka bilder ska vara med och hur lång ska texten vara? Allt sådant har diskuterats och nu gällde det att para ihop rätt bild med rätt text.

Och under eftermiddagen ska jag uppdatera medlemsregistret och göra fakturor, så nog rullar verksamheten på även om besökare inte är på plats. Men resten av veckan står dörrarna öppna, välkomna då!

Vad gör man på museum på måndagar, när det är stängt? Carl-Eric och Sten-Åke sköter bokföringen och Bo och Roland förbereder en kommande utställning.  FOTO: ELIN ANDERSSON

FOTO: ELIN ANDERSSON